Friday, May 3, 2013

Illustraties Albert Jourdan


In september 2012 benaderde Albert Jourdan mij om een illustratiestijl te ontwikkelen. Albert is coach en helpt bedrijven inzicht te krijgen in hoe ze kunnen veranderen naar een maatschappelijk verantwoorde onderneming. Een MVO.
Tijdens onze eerste kennismaking gaf hij aan dat hij zocht naar een duidelijk herkenbare beeldtaal. Iets dat meteen in 't oog springt en een duidelijke, eigen identiteit heeft. De stijl zou gebruikt worden op zijn website, in presentaties en in boekvorm. Verder wilde hij zich vooral laten verrassen en dat maakte dat dit project een interessante uitdaging werd.
Ik vond het belangrijk dat de illustraties een zekere mate van optimisme uitstraalden. Op internet kom je veel business achtige illustraties tegen die allemaal zeer strak en standaard zijn. Vaak zonder emotie. Ik vond het belangrijk hiermee te breken en koos voor thema's als speelsheid, creativiteit, humor en luchtigheid. Het veranderen van een bedrijf naar een MVO moet leuk zijn!



detail uit het stappenplan - copyright. © jourdan sustainability coaching
Boekomslag ontwerp voor Albert - copyright. © jourdan sustainability coaching

De eerste illustrtie die we ontwikkelden was meteen de moeilijkste. Het is een businessmodel waarin alle stappen behandeld worden die nodig zijn om te veranderen als bedrijf. Voor vervolgopdrachten willen we deze schrijf kunnen laten draaien op zijn website - copyright. © jourdan sustainability coaching
In het creatieve proces probeer ik de klant er altijd zo veel mogelijk bij te betrekken. Normaliter schets ik, na een eerste meeting, een aantal opties op papier. Met deze serie ga ik vervolgens weer terug om ze te bespreken (dit gaat ook vaak via e-mail) en vervolgens kiezen we er een uit die ik 'netjes' uitwerk. Deze manier van werken bespaart veel tijd en geeft de klant een zekere mate van zeggenschap. Omdat we met schetsen beginnen is het in dit stadium niet erg als de klant besluit wijzigingen aan te brengen.

De eerste fase in het creatieve proces is er achter zien te komen wat de klant precies wil overbrengen. Dit zijn snelle schetsen die ik samen met de klant bespreek en die ik pas daarna verder uitwerk.

Het eindresultaat van de 'Wat is duurzaam ondernemen?' illustratie - copyright. © jourdan sustainability coaching

1 comment:

Simon Klaver said...

Leuk hoe elk persoon zijn eigen stijl heeft in het ontwerpen. Heb de laatste tijd op veel verschillende ontwerpbureauwebsites zitten surfen en kwam interessante sites tegen!
Leuk hoe jij dit doet zo!